P Mauriat
Antigua Winds
Results 1 to 3 of 3

Thread: EWI 4000S : aide réglage respiration - volume

EWI 4000S : aide réglage respiration - volume

Bonjour tout le monde. Séduit comme plusieurs par cet instrument magnifique qu'est le EWI 4000S, j'ai acquis un neuf avec un ampli Roland KC 150. Cependant je rencontre un problème et souhaite que quelqu'un parmi vous puisse m'aider dont je remercie par avance.
    Le problème est : quand je souffle dans mon EWI, je dois faire un effort de souffle, jusqu'à par moments j'ai du mal. Lisant sur les forums consacrés à cet instrument, j'ai trouvé que normalement on n'a pas besoin de tant de force, et que c'est presque pariel à une flûte ou disons un saxophones (je connais un peu l'effort nécessaire pour siffler dans le saxophone, mon fils a un et a essayé lui même mon EWI et a dit que c'est vrai c'est fatiguant). S'agit-il d'un paramétrage spécial ? Ce qui est sûr l'instrument est parfait, je l'ai même renvoyé à l'usine croyant qu'il n'est pas bon, mais il m'est revenu avec écriture qu'il a été revisé et que tout est en ordre.
    POuvez-vous m'aider ? Tout avis est le bienvenu. Merci je vous attends

Default Re: EWI 4000S : aide réglage respiration - volume

Other people seem to agree with you on this issue:

Quote Originally Posted by DanPerezSax View Post
    It's still a mother****er to blow into. That takes getting used to. Gotta leak air out the sides or learn to deal with the pressure.
    The website http://www.patchmanmusic.com/WindControllerFAQ.html offers some advice as well. Here's the pertinent entry on that web page:

I cannot blow enough air through my EWI4000s / EWI USB. What can I do about this airflow problem?

It is important to understand that the EWI4000s / EWI USB was designed with a semi-open airflow system. That is to say, you SHOULD allow air to escape via the corners of the mouth as you play the EWI. If you try to force all the air through the internal tubing of the EWI you will likely soon find the experience uncomfortable as the horn will feel very "stuffy" this way. Instead, unlike what your teachers may have taught you, you should let some air escape via the corners of your mouth when blowing into the EWI4000s / EWI USB. This type of system allows for far greater control over airflow by the player and feels exactly the same as blowing all the air through the horn. This extremely flexible design allows the user to choose the amount of airflow they are comfortable using. If a player likes to use a lot of air (or release excess air at the end of a phrase), then all they need to do is loosen the corners of their mouth slightly. If the player prefers to use very little air or even use rotary breathing techniques, then they only need to tighten the corners of the mouth a little more. As a side benefit, this design also minimizes the amount of moisture that collects within the Akai EWI- a very important factor in any electronic instrument. In time, players come to appreciate this system- though at first it may seem a bit nonintuitive.

If the Akai EWI still feels too stuffy, make sure the air passages are clear of debris. Remove the mouthpiece (unscrew the one mouthpiece screw and pull it straight off) and visually inspect the small holes in the mouthpiece and the holes in the two protruding black plastic receptacles on the body of the horn for blockage. To clean the mouthpiece, use dishwashing liquid with warm water. Make sure the mouthpiece is completely dry (especially inside the white internal mouthpiece chambers) before re-installing.

It is interesting and important to note that this type of system (either fully closed or semi-closed) has been in effect for well over 30 years. The system works and it was not a quick afterthought or just a stroke of luck by inventor Nyle Steiner. It is this way for good reason. I encourage beginners, as does Steiner, to learn the system even though it seems strange at first. The benefits will soon be understood.

Distinguished SOTW Member
    Forum Contributor 2012
    AhCheung's Avatar

Default Re: EWI 4000S : aide réglage respiration - volume

Oui ben moi ces explications ça ne me satisfait pas. Je ne vois pas l'intérêt de faire un instrument sur lequel il faut obligatoirement avoir une embouchure avec des fuites. Par contre l'histoire de minimiser la condensation ou la salive sur les capteurs ça se comprend.
    Bref, encore un truc qui a été fait en fonction de ce qui est pratique pour le fabricant, pas l'utilisateur qui croit acheter un instrument proche du saxo (ou de la clarinette) pour pouvoir s'exercer sans déranger l'entourage. Les clés m'ont l'air très rudimentaires aussi... Bon courage avec ce joujou ! ça rappelle les premiers pianos numériques au toucher grossier, heureusement les fabricants se sont bien rattrapés pour cet instrument-là en tout cas.
    S: Buffet -- Nicolas Tréfeil refaced unmarked Babbitt; A: Couesnon, Dolnet -- NT refaced Riffault & Meyer 5 replica; T: D&J -- NT modified Riffault; B: Weltklang -- NT refaced Chinese metal mpc